onsdag 9 november 2011

Tomatsås-recept!

I måndags kväll när jag var och lyssnade på bla Tomas Tengby, så berättade han om sin kokbok Viva Italia. Han beskrev också enkelt ett recept på tomatsås, som jag tyckte lät så gott. Som tur var så hade jag faktiskt en liten anteckningsbok med mig och kunde snabbt skriva ner det han sa. Så här har ni receptet:


Ingredienser: olivolja, vitlöksklyftor och krossade tomater, gärna på flaska.Häll olivolja i en stekpanna, ta inte bara några matskedar, utan gärna lite mer.

Krossa 4-5 vitlöksklyftor (helt ok med skalet på) och låt dessa puttra i olivoljan. Men bränn dem inte, för då blir det en besk smak. Låt de bara ligga och "gosa" till sig

Häll på krossade tomater. Enligt Tomas Tengby, så var den bästa sorten, den man köper på glasflaska. Lite dyrare, men mycket bättre i kvalitet.

Låt sedan allt puttra på. Ju längre desto sötare smak. Har du inte möjlighet att låta det puttra längre, blir ju smaken lite råare och då kan du bara tillsätta lite socker. Inga andra kryddor behövs. Men som sagt, ju längre desto godare!

Enklare än så här kan det väl inte bli? Sådana recept gillar jag verkligen!

Inga kommentarer: