tisdag 8 november 2011

I går kväll

var jag ju på Bokens Dag i Trelleborg. Jag var på plats strax innan kl 19.00 och möttes av en fullsatt aula. Men jag hittade en plats nästan längst bak. Helt ok, för jag både hörde och såg jättebra.

De som började först, var en man och en kvinna som har kommit ut med sin andra bok om Skåre. Jätteintressant att höra dem berätta om det lilla fiske läget. Någon gång ska jag försöka låna böckerna och läsa mer om Skåre.

Nästa talare var Katerina Janouch. Hon höll ett 25 minuter långt föredrag, där hon berättade om sig själv, bl a att hon som 10-åring hade kommit till Sverige från Tjeckoslovakien Hon berättade om sina fyra böcker hon hade skrivit om barnmorskan Cecilia Lund, var av Tigerkvinnan var den 4:e. Hon har planerat skriva 10 böcker all som allt i serien.

Nästa talare var Tomas Tengby som visade bilder och berättade om sin kokbok Viva Italia, som har skrivit tillsammans med sin fru. Intressant och otroligt vackra bilder. Han berättade också snabbt om ett recept på tomatsås, som jag tänkte dela med mig av i morgon...

Efter Tomas Tenby var det dags för en kaffepaus och samtliga författare stod och signerade sina böcker. Jag köpte tre stycken och fick dem signerade. Boken Gubbvarning fick jag signerad till MP, så den har han fått av mig.



Efter kaffepausen var det dags för Anna Jansson och hon var otroligt underhållande att lyssna på. Bara det att hon kommer från Gotland, gör ju att man ler stort. Finns det någon charmigare dialekt? Hon var rolig och underhållande och berättade om sin bok Alkemins Eviga Eld och jag ser fram att få börja läsa den. Men jag har ganska många böcker som ligger före...

Sist i raden av kändisar kom Lennie Norman, som berättade om sin bok Gubbvarning. Jag har aldrig hört honom i verkligheten och jag lovar, jag skrattade så jag GRÄT. Jag har nog aldrig skrattat så mycket. Det var helt sanslöst så rolig han var! Och boken är en sådan "mitt-i-prick"- bok så det är inte klokt. Jag läste valda delar för MP ur den i går och skrattade så jag nästan kissade på mig.

Jag var supernöjd med måndagskvällen och ska göra vad jag kan får att gå på fler sådana här jippon!

Nu ska jag pussla en stund!

Inga kommentarer: