söndag 6 november 2011

Objektiv-test..

Nu har vi kommit hem från Albäck och hunnit med en snabbfika. Som jag skrev innan passade jag på att testa MP Sony-objektiv 75-300. Resultatet ser ni här nedan:




MP med sitt nya Sigma 150.500 objekti



Jag har testat objektivet två gånger nu och jag måste säga att jag är lite kluven inför det. På plussidan finns ju givetvis att det går upp till 300 jämfört med mitt Tamron som är mellan 18-200. Men jag tror det är fler minussidor än plussidor. Minussidorna är att närgränsen är 1,5 m istället för 49 cm på mitt Tamron. Jag tycker inte det tar lika skarpa bilder som mitt Tamron. Det behöver INTE vara så, det kan vara jag som har svårt att hålla det stilla och går för nära.

En sak till som inte ligger på plussidan för Sony-objektivet, är att det saknar vidvinkel. Och det har jag ju i mitt Tamron. Så om jag ska rätta mig efter det jag har räknat upp här och gå efter mitt hjärta så blir det nog att jag behåller mitt Tamron-objektiv.

Inga kommentarer: