måndag 26 oktober 2009

Vilket

höstrusk det har varit idag! Regn, regn och ännu mer regn...



Så det gäller att ha rätt skydd för regnet, både for oss människor....





och för våra djur...




Det sägs ju att: "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder...
Och kanske ligger det något i det, vem vet?


Dagen har annars varit bra. Måndagar är alltid svåra dagar, men inte värre än onsdagar, tycker jag. Man har ändå alltid så mycket att göra, så dagen går oftast fort. Och det upplever jag som positivt.

Ett roligt och lite annorlunda samtal, utspelade sig mellan mig och en kund. Den här kunden, herr K, är en rolig, trevlig änkeman på 70-75 år, som ringer oss lite då och då. Ibland bara för att prata av sig, berätta vad han har gjort i sin trädgård eller för att beställa något. Idag hade han i alla fall fått vår nya julkatalog och ringde för att fråga lite, om några nya saker som fanns i den. Man får beväpna sig med ett stort tålamod, för han är lite omständlig, men väldigt intressant att lyssna på och kan mycket om allting. Alltså, en ytterst påläst herre....

När vi hade pratat en stund, frågade han mig plötsligt: Har du glasögon? Jag svarade, att det hade jag. Då har du lata ögon, sa han. Jag frågade honom vad han menade, och han berättade då, att han för något år sedan, hade läst i en engelsk tidning, att man kunde träna upp sina ögon, och få bättre syn. Han berättade för mig, att det fanns enkla övningar man skulle göra och på så sätt träna musklerna i ögonen och kunna få bättre syn och på sikt slippa glasögon.

Jag skrattade och frågade om han verkligen trodde på detta. Ja, det gör jag, sa han. Jag var hos min optiker för en månad sedan och fick veta att jag behövde nya glasögon, för min syn hade ändrats...till det bättre! Jag har för starka glasögon, så jag har fått beställa nya...svagare.!

Övningarna man ska göra är rätt enkla: man ska titta upp och ner, åt båda sidorna, diagonalt, dvs snett upp åt vänster/höger och snett ner åt höger/vänster och titta med ögonen i en stor cirkel först åt höger och sen åt vänster. Dessa rörelser ska man göra 10 gånger/rörelse.

Fungerar det? Ja, jag vet inte...men herr K är övertygad. Så vi alla glasögon-ormar kanske skulle ta och rulla våra ögon. Keep your eyes rolling, baby!

Inga kommentarer: