tisdag 8 september 2009

Utbildning!

Vi ska få ett nytt datasystem på mitt jobb. Det vi har nu, bygger på stordatormiljö och har det gamla programmeringsspråket Cobol. Det är ett ganska så tunggrott system och nu ska det läggas i graven. Istället ska vi få ett nytt datasystem, som helt ska bygga på pc-miljö. Det finns ett färdigt sådant, men det måste "implementeras" (fina ord jag har snappat upp, va?) med vårt företag, och det är lättare sagt än gjort.

Så det hela började förra sommaren och har pågått sedan dess. Systemet är inte färdigt, så man håller på att göra tester hela tiden. Alla avdelningschefer har varit inblandade och nu har de plockat ut två av sina medarbetare, som ska bli sk "super-users". Låter fint, va? Det betyder egentligen bara att vi ska utbildas först på det nya systemet, för att sedan kunna utbilda våra medarbetare.

Så jag är en av dessa "super-users" (himla fint, tycker jag det ser ut, när jag skriver det, ha, ha), och varje tisdag har vi utbildning på förmiddagen, där vi får lära oss att göra olika saker. Oftast gör vi sådant som vi inte sysslar med i vanliga fall, men alla lär sig känna igen de olika menyerna, så det blir liksom lite "hjärntvätt". Och konstigt nog fungerar det bra!

I maj satte utbildningen igång för oss "super-users" och vi hann med ca 4 lektionstillfällen, sen började semestrarna. Och sen när jag gick på semester, startade det hela upp igen! Så jag missade två tillfällen. Och efter förra tisdagens utbildning, kände jag mig helt gråtfärdig, tänkte att det här klarar jag aldrig !

Men idag, var det som om tjugu-femöringarna rasslade ner ordentligt och jag kunde nästan allt. Riktigt roligt var det! Så nu ser jag fram mot nästa veckas utmaning!

Nu är det i alla fall dags att byta om till nästa utmaning: ju-jutsun!

Inga kommentarer: