onsdag 2 september 2009

Svininfluensan ...

har varit ett av de stora samtalsämnena idag. Det beror delvis på den här skylten som har satts upp på alla toaletterna..





tillsammans med handspriten...




Det gör ju det hela ganska påtagligt. För aldrig har det tidigare dykt upp något sådant på våra toaletter, inte ens när fågelinfluensan härjade som värst.

Frågorna som alla ställer sig är ju: Hur farlig är svininfluensan egentligen? Kommer jag att drabbas? Hur ska jag skydda mig?

Man läser och läser och läser och jag tycker inte man blir ett dugg klokare. Om jag nu blir förkyld, är det då en vanlig förkylning eller är det svininfluensan? Alla är ju mer eller mindre alltid förkylda på hösten, men ska man ringa vårdcentralen eller är där något som utmärker att det är svininfluensan? Hm....

Och vaccinet, när kommer det? Det skulle ju varit här för länge sedan och det verkar som om det skjuts upp hela tiden...

En fundering är om nu inte media hade skrivit om svininfluensan, hur hade det då varit? Lika farligt fortfarande eller bara en influensa, lik alla de andra som dykt upp genom årens lopp?

Detta är lite av mina funderingar... Några hoppas jag iallafall jag kan få svar på...någongång..inom närmsta framtid...

Inga kommentarer: