onsdag 30 september 2009

UPPRETAD!

Det är jag har varit idag! Inte på familjen eller jobbet, utan att folk i största allmänhet är så usla på att följa trafikreglerna!!!!!!!!

Det började egentligen igår. Vi var nästan hemma och hade stannat i en korsning och skulle svänga till vänster. På höger sida kommer det en bil och sveper över korsningen. Han/hon körde mot gult. Ok, det kan väl hända, men när sedan det slog om mot rött, då DUNDRAR EN LASTBIL FÖRBI!! Och det var inte i 50 km, han körde, det lovar jag. Förmodligen var han väl sent på det och skulle hinna med färjan, men ändå. Att bara köra mot rött i en korsning, mitt i värsta rusningstrafik?!

Sen i morse, stannade vi (ja, jag åkte och det var MP som körde) vid ett övergångsställe, vid centralen. Där är det alltid jättemycket folk och cyklister som kommer från alla håll. Cyklisterna kör som de vill, de tror att det är ok att cykla på övergångsstället och förväntar sig att bilisterna ska stanna. Och det hade nog fungerat...om de hade hoppat av och lett cykeln över!

Och gångtrafikanterna bara går rätt ut, utan att ens bemöda sig med att titta och få ögnonkontakt med bilisterna. Nä, enligt lagen är det ju deras rättighet, att bara gå rätt över, för visst ska bilisterna stanna... tycker de. Suck! I morse var det en dam/tant/tokstolle, som promenerade rakt ut på övergångstället, samtidigt som hon helt ignorerade bilarna och tittade glatt på det nya bygget vid centralen!

När vi skulle hem ikväll, strax innan Ängavallen, på väg mot Trelleborg, blev vi omkörda av en bil, som verkade ha otroligt brått. Och det är väl ok, men den som körde, gjorde sådana fullständiga vansinnes omkörningar. Han/hon körde till och med om där det var heldragen linje!!!! Och vad vann föraren på det? Jo, att han/hon kom sex bilar före oss, sen var det inte möjlighet att köra om, förrän han hade kommit in i Trelleborg. Så var det med det...

Jag vet inte om det är för att jag inte har något körkort, som jag reagerar så här. Men jag håller ju på att övningsköra och har väl börjat se hur folk uppför sig i trafiken, på ett helt annat sätt nu.

Om folk vill leka med döden är det väl deras egen ensak. Men när de inte tänker på, att de faktisk lekar med andra människors liv, när de inte kan följa trafikreglerna, det är det som gör mig så UPPRETAD!!

Inga kommentarer: