måndag 14 september 2009

Dataspel

spelas flitigt i vår familj...

Hos min son M och bonusdotter I, är det givetvis World of Warcraft som gäller. Det är ett online-spel, som man spelar ihop med andra människor över Internet.


Många har synpunkter på detta, och man har läst mycket om det i tidningar. Vi föräldrar kan tycka, att de sitter vid datorn alldeles för mycket och är beroende av spelet. Det blir så för en del och de sitter många timmar om dygnet med spelet. Men jag tycker man som förälder märker ganska snart, om det håller på att gå överstyr. Men det gäller att man är observant! Periodvis får jag nog säga att det har suttits alltför många timmar med spelet här hemma .... Men tjat har faktiskt gett resultat och det sköts mycket bättre nu .... Men det kanske beror på att ungdomarna faktiskt har blivit äldre och andra intressen kommer in i bilden.....

Om man bortser från att det kan vara ett beroendeframkallande spel, och att de pratar i konstiga WoW-termer. (levla, questa, instansa, osv) så tycker jag det är ganska många fördelar med det... Det första är att de lär sig engelska både i tal och skrift, på ett sätt som är helt främmande för min egen generation. De lär även känna en massa nya människor, vilket jag tycker är positivt. Och när jag har suttit och tittat på, måste jag erkänna, grafiken i spelet är enorm!

Min bonusson T, som är äldst av ungdomarna, spelar inte så mycket, men när han gör det är det mest skräckspel , typ Dead Space.



Min samob MP gillar också att spela och då gärna spel som handlar om andra världskriget, typ Call of Duty. Det har jag även testat och tycker är ganska kul. Ibland för mycket dödande kanske...



Min dotter A, är den enda i familjen som inte spelar något speciellt dataspel. Men tidigare spelade hon ett spel som heter Molehill Empire...och detta spel har hon introducerat för mig och ....jag är fast! Någon gång längre fram ska jag berätta vad det handlar om.....

2 kommentarer:

Anna sa...

Datanördar allihop, :D

Tant A sa...

Jajamän!! :-)