söndag 20 september 2009

Böcker!.....del 1.

Finns det något underbarare? Jag fullkomligt ÄLSKAR att läsa. Böcker har alltid tagit stor plats i mitt liv, tack och lov för det. Det finns inte något mysigare (jo, det finns det, det vet jag ha, ha) än att krypa upp i soffan med en riktigt bra bok. Helst ska den ha många hundra sidor och räcka länge, länge...

Jag knäckte läskoden långt innan jag började skolan, var ca sex år om inte yngre. Kommer ihåg när jag var och hälsade på hos mormor och morfar och jag satt och stavade mig fram i dagstidningen för morfar. Så stolt han var....och jag själv med!
När sen skolan började såg jag fram emot att få läsa. Inte att lära mig räkna utan just att få läsa, var det jag såg fram emot mest. Fick min första läsebok och öppnade den: Mor är rar, Far ror.. Känner ni igen det?


Jag blev så besviken, detta kunde jag ju redan! Men det blev bättre när fröken upptäckte vad jag kunde och sen gick det som på räls, när det gällde läsning. Att lära sig räkna var det sämre med...men det kan vi ta en annan gång, ha ha :-)

Allt eftersom jag blev äldre slukade jag mer och mer böcker. Började gå på biblioteket och mina favoriter var Enid Blytons böcker om Hemliga Sjuan och Vi fem.



Jag tyckte de var spännande och de handlade ju om barn i min egen ålder. När jag blev lite äldre så var det Kitty-böckerna som gällde.


Jag och min syster samlade på dem och jag hade min samling kvar tills för ca två år sedan. Min dotter A, tröttnade ganska fort på dem, hon läste nog bara en eller två böcker. Min granne S, som bodde bredvid mig, en äldre dam på snart 80 år, hon hade som ung aldrig fått läsa dem av sina föräldrar. Hon var äldst i syskonskaran och det fanns inte tid att läsa. Så hon började läsa Kitty på äldre dar, när hon lånade en av mig. När jag sedan blev sambo med MP, gav jag henne hela min samling. Jag har nog aldrig sett någon så glad för något, som henne när jag gav henne hela min Kitty-samling, som var på ett trettiotal böcker.

Efter Kitty-perioden kom Narnia-perioden och jag kan nog säga än idag ,att dessa böcker fängslade mig något så enormt och jag skulle nog inte tveka att läsa om dem igen, fast jag är så gammal som jag är :-). Jag blev så glad när de börja filmatiserades, men jag får nog säga, böckerna är bäst!



Detta är en liten del av mitt liv med böcker. Lite längre fram, kommer jag att berätta mer om vilka jag läst och vilka som berört mig och vilka jag läser idag. Smaken ändras ju en hel del med åren.......

2 kommentarer:

mats sa...

Du är jätte duktig på att få din blogg att bli intressant

Tant A sa...

Tack! Vad kul att du tycker det!