tisdag 29 september 2009

Böcker!.....del 2.

För att fortsätta berättelsen om mitt liv med böcker, så läste jag mycket som tonåring.

Kommer ni ihåg B Wahlströms ungdomsböcker, med de gröna bokryggarna för pojkböckerna och de röda bokryggarna för flickböckerna? Kitty-böckerna jag nämnde i del 1, ingick ju i den serien och jag fortsatte hela min tonårsperiod att läsa B. Wahlströms ungdomsböcker. Det var Lotta- böckerna, Jolly-böckerna och faktiskt jag läste till och med killböcker. Alfred Hitchcock och Tre deckare löser... var en av favoriterna. De var hur spännande som helst att läsa och man blev populär hos killarna i klassen, just för att man läste dem! Hur oskyldigt var det inte på den tiden.... :-)




Svarta hingsten-böckerna gillade jag jättemycket. Min pappa gillade trav och galopp, så många ord i böckerna kände man igen. Och man visste hur det såg ut på trav och galoppbanor, för man hade fått följa med pappa till Jägersro många gånger.


Allt eftersom åren gick, blev det lite mer ”vuxen”-böcker. Det var väldigt populärt att gå i en affär som hette Esset och som låg på Järnvägsgatan i Limhamn. Där kunde man köpa billiga pocket-romaner. När man sedan läst dem, kunde man byta in dem mot nya. De som var populära, var romaner från Allers-bokförlag och Barbara Cartland-böcker.



Ett tag läste jag även lite mer spännande böcker, som t ex Kalla kårar, ryslig midnattsläsning Några av dem kommer jag fortfarande ihåg, speciellt en som hette Råttorna. Den var riktigt läskig....


Undrar om de finns att köpa ute i handeln idag, skulle vara kul att läsa dem igen...om jag hade vågat... :-)

Inga kommentarer: