tisdag 13 september 2011

Har följt lite

diskussioner om naturfotografen Terje Hellesø. Han vann ju titeln Årets Naturfotograf 2010.

För ett tag sedan erkände han att han hade manipulerat en del bilder, bla med lodjur på. Efter ett beslut som togs, skulle han få behålla sin titel ändå. För han han hade ju fått titeln för gamla bilder han hade tagit. Det hela har nog kommit som en chock för många fotografer, speciellt de som håller på med naturfotografering.

Tänk ändå att en sådan känd fotograf, har MANIPULERAT sina foto. Använt andras foto, gjort montage av dem och sedan sagt att de har vari hans egna! Helt otroligt!

Jag är själv en glad amatör, älskar att vara ute i naturen och fotografera, både djur och växter. Hela våren har jag och min man, försökt fotografera både rådjur och dovhjortar. Det är svårt för det är otroligt skygga djur. Men vi har haft tålamod och lyckats få ett par bra bilder. Vi har inga proffskamror och inga superobjektiv och inga gömslen vi kan sitta i. Men vi njuter av varje minut och är stolta över våra foto. Vi lägger ut dem på www.fotosidan.se och är jätteglada för de kommentarer vi får, både positiva och negativa.

Och visst har vi tittat på kända fotografers bilder och suckat och tänkt: O, tänk om jag hade kunnat ta en sådan fin bild.

Därför blir man fundersam på hur folk egentligen tänker. Jag är rädd om mina dåliga/bra bilder och hade blivit ursinnig om någon hade tagit dem, manipulerat dem och sen sagt att det var sina egna. Och tillika få ett pris för dem!!! Fy katten säger jag bara!

Men nu har naturvårdsverket ändå bestämt att Terje ska fråntas sin titel. Varför? Jo, Terje Hellesø har erkänt att han även har manipulerat med gamla bilder, bland dem några som låg till grund till att han fick titeln som Årets naturfotograf.

Äntligen lite rättvisa, även om skadan redan är skedd. Det är i alla fall min åsikt.

Inga kommentarer: