fredag 12 augusti 2011

Resan till

Stockholm började vid 8-tiden i tisdags morse. Regnet strilade och vi hoppades på bättre väder.
Vi som åkte var ju MP, min dotter A, min son M och hans flickvän R, jag och hundarna Eyla och Chiefen. MP körde, M satt fram och vi "flickor" satt där bak och trängdes.



MP



Vi tog många pauser för hundarnas skull. Speciellt Chiefen som bara är fyra månader gammal, krävde många "kisse-pauser". Ja, det gjorde vi andra också :-) Här är vi i alla fall på terrasen till Gyllene Uttern, som ligger i Gränna. Maten var SVINDYR och smakade inte så jättebra. Jag kan väl inte påstå att det var något ställe jag rekommenderar



Paus på Gyllene Uttern.




Chiefen




Eyla och A



Vi var framme i Stockholm vid ungefär fem-halvsex tiden. Det gick jättebra hela resan, men vi var ganska så möra. En rolig sak, var att jag fick se en ÄLG! Det var lite norr om Norrköping, som jag såg en älg. Följande samtal utspelades vid upptäckten av ÄLGEN!



- Titta, en ÄLG, sa jag Eller... är det kanske en häst?


- Nej, sa R. Det är inte en häst.


- Det ÄR en ÄLG, ropade jag glatt...och högt!


- Det är en ko, sa R.


- Nej, sa jag och tyckte hon var konstig som inte såg det jag såg. Det är ju en ÄLG!


- Ja, sa R. Det är en ÄLGKO!


Tyvärr hann jag inte ta upp mobilen och fotografera den, men det gör inget. FÖR JAG HAR SETT EN VILD ÄLG!

När vi kom till Stockholm, checkade MP och jag först in på Scandic vid Bromma plan, där vi skulle bo. Sen körde vi till MP:s dotter I och hennes sambo J. De andra och hundarna skulle bo hos dem.


onsdagen visade sig vädret från sin sämsta sida. Regn och åska så gott som hela dagen. Men vi tog ändå en tur till ett område som heter Lillsjön. Jättefint och det blev lite foto tagna där. I och J bor inte så långt från Bromma flygplats så det kom flygplan hela tiden och jag kunde inte låta bli att fota ett.










Chiefen spanar på ankor





Eyla gillar inte åskan och var rädd hela tiden :-(





I fick ärva MP:s gamla systemkamera och här står han och förklarar olika inställningar för henne.





Gillar att fotografera i svart/vitt, så det blev en del sådana bilder också.





Ölburk i näckrosdamm





Näckros i näckrosdamm.














I och R i svart/vitt




I, R och A!



Efter turen runt Lillesjön, fikade vi och på kvällen när J hade kommit hem från sitt sommarjobb, bjöd MP och jag hela gänget på pizza. Ett bra avslut på en intensiv dag.


Torsdagen började vi hemfärden vid 12-tiden. Vädret var bättre och solen sken när vi lämnade Stockholm. Men när vi kom vid Jönköping började det regna igen, men det blev mer ihållande först när vi kom till Helsingborg. Den första timmen genom Stocholm, körde MP och sen tog M över. Fler älgar såg JAG inte, men både MP och M såg en. Jag sussade gott då....



Det var verkligen mysigt att träffa I och J. Synd bara att det var så få dagar, men det får bli mer sen längre fram. Men det ligger något i det man säger: Borta bra men hemma bäst!


Inga kommentarer: